hmmm....

sukar menjadi diri sendiri
diri mudah terikut
tiada asas yang kukuh
perlunya sesuatu
memperkukuh yang lemah

Tuesday, February 1, 2011

membaca

tajuk yang mudah...
dan itulah tujuan saya menulis iaitu untuk dibaca oleh orang lain (itu pun kalau ada yang sudi)

membaca telah menjadi satu budaya yang kurang popular pada masa kini. Walaupun kajian mendapati ada peningkatan membaca dalam kalangan rakyat Malaysia setahun dua ini, namun ia masih rendah jika hendak dibandingkan dengan negara-negara maju yang ada di dunia ini.

Umum mengetahui tentang ayat Al-Quran pertama yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad. Ayat pertama Surah Al-Alaq ini memerintahkan kita untuk membaca. Mengapa kita perlu membaca? Ketahuilah bahawa membaca ini salah satu daripada kunci ilmu. Sebagai umat Islam, sepatutnya kitalah yang menyahut seruan Allah kepada hambanya untuk membaca. Namun hari ini apa yang berlaku adalah sebaliknya. Orang bukan Islam terkehadapan dalam menyahut seruan ini.

Mahasiswa sendiri tidak terlepas dalam menghadapi masalah ini. Kebanyakan mahasiswa hanya menumpukan penmbacaan hanya kepada subjek yang diambil untuk peperiksaan sahaja. Maka pada hari ini kita dapat melihat situasi yang mana mahasiswa hanya menumpukan pada akademik tanpa menghiraukan apa yang berlaku di sekitar mereka.
Jika kita melihat sejarah ketamadunan Islam, Umat Islam dihormati kerana ilmu yang mereka ada. Keika itu ilmu berkembang pesat dan ramai ulama yang telah berjaya dilahirkan. Hal ini menunjukkan satu ketika dahulu umat Islam mempunyai kesedaran yang cukup tinggi untuk menguasai ilmu. Imam Syafie sendiri sebelum hendak berguru, bukan sahaja telah membaca kitab A-Muwatta' bahkan telah menghafalnya sebelum berguru dengan Imam Malik.

Umat Islam masa kini ketandusan orang yang dapat kembali memartabatkan Islam. Kita kekurangan orang. Tidak cukup dengan semangat ketika demonstrasi tetapi lemah dalam pembudayaan ilmu melalui pembacaan itu sendiri.Kita perlu berubah untuk membuat satu anjakan baru untuk umat Islam. Teringat kata-kata Dr Aidh Al-Qarni penulis buku La Tahzan yang juga merupakan seorang ulama. Beliau mengatakan apbila membaca, sejarah-sejarah dilipat dan terbentang di hadapan beliau. Seolah-olah dapat menyaksikan sendiri sejarah itu berlaku di depan mata.
Hal ini telah menunjukkan kesan yang kita akan dapat apabila membaca itu dijadikan amlan.

Kita perlu berubah ...
Pesanan buat diri sendiri..
Suasana tidak membentuk kita, tetapi kita membentuk suasana..

No comments:

Post a Comment