hmmm....

sukar menjadi diri sendiri
diri mudah terikut
tiada asas yang kukuh
perlunya sesuatu
memperkukuh yang lemah

Friday, January 28, 2011

Luahkan pada tempatnya

“Apa sangat kerja kau, aku tengok kau rileks je”

“Kau tahu bagi arahan je, bukan kau yang buat”

Ini mungkin sebahagian daripada apa yang pernah diluahkan dalam hati para amilin kepada pimpinan mereka. Menjadi orang bawahan bukanlah sesuatu yang mudah. Saya juga orang yang bekerja di bawah pimpinan. Apabila kita bekerja di dalam satu organisasi, banyak yang perlu kita pelajari sebenarnya walaupun sebagai orang bawahan.

Saya teringat kepada kepada satu diskusi yang pernah diadakan mengenai cara menegur pimpinan. Salah atu perkara yang dibincangkan ialah ‘bughah’ atau pemberontakan. Luahan hati, merupakan salah satu daripada salah satu pemberontakan diri. Namun di peringkat yang lebih tinggi, pemberontakan dilakukan dengan lebih sistematik dan terancang.

Melihat kepada sejarah kejatuhan khilafah Islamiyah, pemberontakan merupakan salah satu sebab yang utama. Hasil pengaruh pihak orientalis, mereka cuba meracuni pemikiran umat Islam untuk memberontak terhadap khalifah. Akhirnya kita melihat umat Islam dibahagikan mengikut Negara-negara dan ianya melahirkan semangat nasionalisme melebihi semangat Islam itu sendiri.

Kebanyakan dalam kalangan kita, masih kurang adab ketika berada dalam organisasi. Ya, kita semua berniat baik untuk memperbaiki organisasi tetapi cara yang kita gunakan sering tersasar. Disebabkan itu diri kita perlu belajar. Jangan kita merasakan diri kita terlalu sempurna untuk tidak mahu ditegur.

{Kita tetap insan biasa walau apa jawatan kita}

No comments:

Post a Comment