hmmm....

sukar menjadi diri sendiri
diri mudah terikut
tiada asas yang kukuh
perlunya sesuatu
memperkukuh yang lemah

Friday, August 12, 2011

'MODUL"




Alhamdulillah.
Setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w.

Sebenarnya cukup bertuah kita dijadikan oleh Allah di atas muka bumi. Pelbagai nikmat dan kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada insan yang bergelar manusia. namun dalam meniti hari-hari sebagai makhluk Allah

Teringat kisah bersama sahabat-sahabat ketika mandi di pantai baru-baru ini.
Saya rasa terpanggil untuk berkongsi apa yang telah kami lalui di pantai.
Tiada apa yang menarik pun sebenarnya. Cuma, secara tidak sengaja atau kebetulan, kami telah menjalani satu modul berkaitan masalah dan cabaran.
Apa yang biasa ialah ialah ia berlaku tanpa kami sedari dan kami hanya sedar kami telah di'programkan' oleh Allah dengan modul tersebut.

seperti remaja yang lain, keterujaan itu datang untuk melepaskan penat lelah setelah setengah hari berprogram. Pantai menjadi tempat untuk melepaskan penat lelah bekerja dan berseronok. Tanpa mengetahui apa yang ada di dalam air, kami seramai dengan penuh semangatnya terus menuju ke pantai dan masuk ke dalam air. apa yang tidak disangka ialah dasar pantai yang mempunyai banyak batu karang. Jadi, ramailah yang tercedera disebabkan tidak berhati-hati atau erti kata lain terpijak batu karang yang tajam. Ramai yang kecewa disebabkan hajat ingin ke tengah bahagian pantai tidak kesampaian disebabkan batu karang yang ada. Jadi, ramai juga yang beransur-ansur kembali tidak mahu teruskan perjalanan.
Namun apa yang membanggakan ialah, terdapat sekumpulan anak muda yang berjaya mara ke tengah pantai yang mana dasarnya lebih baik berbanding di awal tadi. Maka macam-macam skill dan gaya telah dikeluarkan yang mana membuatkan orang hanya dapat melihat dari jauh. Anak muda tersebut telah berjaya menikmati apa yang diinginkan daripada matlamat datang ke pantai walau cedera dek terkena batu karang.
Alhamdulillah, berjaya menikmati kemanisan walaupun pada awalnya terpaksa menelan kemasinan. Hanya orang-orang yang ditarbiyah dan mempunyai pemikiran yang baik sahaja dapat melepasi apa-apa yang ada di hadapan.

Anak muda ini hanya menyedari 'modul' ini setelah sampai ke tengah pantai.
Nikamat bersusah payah dapat dirasai dengan kejayaan di akhirnya.

Berdoalah untuk kita sama-sama terus istiqamah dlam perjuangan. Modul-modul yang telah dilalui hanya memberi gambaran namun realiti lebih hebat. Kefahaman akan memandu kita ke arah yang lebih baik.


_Salam Ramadhan Al-Mubarak 1432H_
1.09 p.m.
13/8/2011

No comments:

Post a Comment